Meer info

Programmeren
We weten eigenlijk nog niet welke beroepen onze leerlingen van nu straks zullen uitoefenen. Wel kunnen we stellen dat programmeren een belangrijke zo niet onmisbare vaardigheid lijkt te zijn. We moeten leerlingen leren logisch en creatief te denken, problemen in kleine stukjes op te splitsen en goed samen te werken.

Internet of things
Het internet groeit explosief. Niet alleen computers, tablets en smartphones maar ook steeds meer andere apparaten worden gekoppeld. Denk aan koelkasten, koffiezetapparaten, tandenborstels en andere huishoudelijke apparaten. Ook auto’s ontvangen en verzenden steeds meer informatie.

Domotica
En onze huizen worden slimmer met verwarming, beveiligingssystemen en verlichting die zelflerend zijn én via een smartphone op afstand bediend kunnen worden.

Robotica
We zien een opmars van robotten. Niet alleen in de industrie, maar ook in de zorg en in de medische wereld. En ook  als educatief hulpmiddel kan een robot een rol krijgen.

Maker Education
In de afgelopen jaren zijn allerlei moderne technologieën betaalbaar beschikbaar gekomen. Denk daarbij aan 3D printers en mini-computers en allerhande andere elektronica. De leerlingen van vandaag kunnen deze gereedschappen gebruiken om hun creativiteit te laten ontluiken. De afstand tussen een idee en een product is heel klein geworden. Leerlingen die op deze manier “maker” worden leren ongemerkt en worden uitvinders. En onze maatschappij zit te wachten op uitvinders.

21e eeuwse vaardigheden
De enige echt nieuwe vaardigheden in de lijst “21e eeuwse vaardigheden” is “computational thinking”. Computationeel denken (of robot-denken) is een manier om problemen op te lossen. Dit kan een eenvoudig probleem zijn, zoals hoe kan ik een peer eten? Of een ingewikkeld probleem, zoals hoe kan ik een wereldreis maken? (bron: Don Zuiderman).